برنامه ایلان ماسك پس از انفجار فضاپیمای استارشیپ
آیا شکست اسپیس ایکس آغازگر یک موفقیت بزرگ می شود؟
به گزارش گروه هوش مصنوعی، انفجار موشک استارشیپ در نظر خیلی از افراد یک شکست بزرگ بوده اما موسس شرکت فضایی اسپیس ایکس باور دارد که این اتفاق یک موفقیت بوده است و بزودی شاهد آزمایش های دیگری با موشک های استارشیپ خواهیم بود.
به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، ایلان ماسک اصرار دارد که این موشک سه میلیارد دلاری می تواند تا دو ماه دیگر باردیگر به پرواز در آید اما کارشناسان می گویند صدمه وارد شده به سکوی پرتاب امکان دارد این مأموریت را بیشتر از یک سال به تعویق بیاندازد.
کمتر از چهار دقیقه طول کشید تا قدرتمندترین موشک جهان که یک دهه از ساختش گذشته بود بعد از پرتابی تاریخی به یک گلوله آتشین تبدیل گردد.
استارشیپ سه میلیارد دلاری ایلان ماسک که ساخته شده تا روزی انسان ها را به مریخ ببرد بر فراز خلیج مکزیک در حالیکه چشم جهانی به آن بود، منفجر شد.
بسیاری این اتفاق را یک شکست تصور می کردند، اما برخلاف افکار عمومی، ماسک، اسپیس ایکس و حتی ناسا همگی نخستین پرواز این موشک جدید را «هیجان انگیز» و موفقیت آمیز توصیف کردند. ماسک قول داد که باردیگر طی چند ماه آینده آنرا پرتاب کند.
اما این هدف تا چه اندازه واقع بینانه است؟ پس از دستیابی به یک آزمایش موفقیت آمیز مداری چه اتفاقی رخ می دهد و چه زمانی انسان ها برای نخستین بار با استارشیپ پرواز می کنند؟
آیا این پرتاب موفقیت آمیز بوده است؟
ایلان ماسک، میلیاردر حوزه فناوری، انتظارات پایینی از بلند شدن موشک از روی زمین داشت و اعتراف کرد که ۵۰ درصد احتمال دارد که استارشیپ منفجر شود.
او بعدا اضافه کرد که هر چیزی که منجر به تخریب سکوی پرتاب نشود را یک برد در نظر خواهد گرفت.
استارشیپ در ابتدا قرار بود در روز دوشنبه هفته ی گذشته به مدار پرتاب شود، اما این تلاش بعد از کشف یک دریچه یخ زده توسط مهندسان متوقف گردید و در پرتاب برای روز پنجشنبه برنامه ریزی شد.
اندکی بعد از ساعت ۰۸: ۳۳ بامداد به وقت محلی، قدرتمندترین موشک جهان با موفقیت از سکوی پرتاب در جنوب تگزاس به سمت آسمان رفت.
با این وجود، همانطور که اوج می گرفت، تماشاگران می توانستند ببینند که شش موتور از ۳۳ موتور بخش پایه ی آن خاموش شده یا شعله ور شده اند.
بعد از دو تا سه دقیقه، موشک از کنترل خارج شد و کمتر از چهار دقیقه این موشک به عمد توسط شرکت اسپیس ایکس و با استفاده از محموله های داخل فضاپیما منهدم شد.
نرسیدن به مدار و منفجر شدن در حین اوج گرفتن امکان دارد برای خیلی از افراد یک شکست به نظر برسد اما نه ماسک، نه اسپیس ایکس و نه ناسا و دیگر کارشناسان پرواز فضایی آنرا شکست در نظر نگرفتند.
اسپیس ایکس اظهار داشت که با آزمایشی مانند این، موفقیت از آموخته های ما حاصل می شود و آزمایش امروز به ما کمک می نماید تا قابل اطمینان بودن استارشیپ را بهبود بخشیم چونکه اسپیس ایکس به دنبال چند سیاره ای کردن حیات بشر است.
کیت تایس(Kate Tice)، مهندس کیفیت سیستم های اسپیس ایکس اظهار داشت: ما برج پرتاب را که تنها امید ما بود خالی کردیم.
انبوهی از کارکنان اسپیس ایکس که درحال تماشای پخش زنده با هم در مقر این شرکت در نزدیکی لس آنجلس بودند، هنگامی که موشک برج پرتاب را ترک می کرد و باردیگر هنگامی که موشک در آسمان منفجر شد، بشدت آنرا تشویق کردند.
جان اینسپراکر(John Insprucker)، مهندس اصلی یکپارچگی اسپیس ایکس، اظهار داشت که این پرواز آزمایشی داده های مهمی را عرضه می دهد که راه را برای پیشبرد آزمایشات اضافی برای شرکت هموار می کند.
بیل نلسون، مدیر ناسا: هر دستاورد بزرگ در طول تاریخ مستلزم مقادیری از ریسک محاسبه شده است، چونکه ریسک بزرگ پاداش به همراه دارد. فراتر از خود پرتاب، مأموریت آزمایشی از دستیابی به چندین هدف دیگر مانند استقرار فضاپیمای استارشیپ در فضا و ورود مجدد به جو زمین در ۶۰ مایلی سواحل هاوایی با سرعت مافوق صوت و برخورد با آب های اقیانوس آرام باز ماند.
با این وجود، بلند کردن استارشیپ و موشک پیشران جدید از زمین برای نخستین بار نقطه عطف کلیدی برای اسپیس ایکس در فرستادن فضانوردان به ماه و در نهایت مریخ بود.
بیل نلسون(Bill Nelson)، مدیر آژانس فضایی ایالات متحده، اظهار داشت که هر دستاورد بزرگ در طول تاریخ مستلزم مقادیری از ریسک محاسبه شده است، چونکه ریسک بزرگ پاداش به همراه دارد.
او اضافه کرد: من منتظر همه چیزهایی هستم که اسپیس ایکس می آموزد و همینطور آزمایش پرواز بعدی و فراتر از آن.
استارشیپ باردیگر چه زمانی پرتاب می شود؟
با پیشگیری از بروز فاجعه برای سکوی پرتاب، ماسک در جدول زمانی خود برای پرتاب مجدد استارشیپ خوش بین بوده است. او قول داده که این کار را ظرف یک تا دو ماه بعد از آنکه مهندسان اسپیس ایکس تمام داده های نخستین تلاش را بررسی کردند انجام دهد.
البته باید اظهار داشت که این میلیاردر به صورت معمول وقتی صحبت از دستیابی به اهداف باشد بیش از حد خوشبین است.
با این وجود، اسپیس ایکس چندین وسیله نقلیه استارشیپ در تاسیسات استاربیس خود در تگزاس درحال تولید دارد و برنامه اینست که بمحض آماده شدن آنها را به فضا پرتاب کند.
خیلی از کارشناسان اخطار داده اند که مشکل اینست که نه تنها انجام پرتاب طی چند ماه بعید است، بلکه استارشیپ امکان دارد حداقل برای یک سال دیگر پرواز نکند.
آنها علت این امر را این حقیقت اعلام نموده اند که در حالیکه سکوی پرتاب توسط موشک منفجر نشده است اما صدمه قابل توجهی دیده است که به تعمیرات گسترده نیاز دارد.
خسارت چقدر بوده است؟
اسپیس ایکس هنوز تصاویر بعد از پرتاب بوکا چیکا را منتشر نکرده است، اما چندین عکس انتشار یافته که نشان داده است صدمه های وارد شده توسط ۳۳ موتور مرحله اول استارشیپ قابل توجه بوده است.
وب سایت Spaceflight Now در توییتی که شامل چندین عکس بود، اظهار داشت که پرتاب روز پنجشنبه یک دهانه ی بزرگ در بتن زیر پایه پرتاب بر جای گذاشته و افزود که این سکوی پرتاب مداری بشدت صدمه دیده است.
در ادامه نگاهی به سکوی پرتاب تاسیسات استاربیس در تگزاس به دنبال پرواز آزمایشی بامداد پنجشنبه می اندازیم.
جاناتان گاف(Jonathan Goff)، مهندس و کارآفرین فضایی، نسبت به مدت زمانی که امکان دارد این تعمیرات زمان ببرد، کمی خوشبین تر بود.
او اظهار داشت: من فکر می کنم با صدمه دیدگی سکو و احتیاج به بازسازی زیرساخت های پرتاب، احیانا دستکم هفت تا ۹ ماه تا هر نوع پرواز بعدی فاصله داریم. گاف در شبکه های اجتماعی نوشت: یک سال برای رسیدن به یک پرواز کاملا مداری و موفقیت آمیز بسیار خوش بینانه بود.
اما اگر از اریک برگر(Eric Berger)، سردبیر ارشد فضایی در وبسایت علمی Ars Technica بپرسید، برنامه ایلان ماسک برای پرتاب مجدد ظرف دو ماه چندان دور از ذهن نیست.
او می گوید: برای افرادی که ناسا را درحال فعالیت می بینند و نمی توانند شکست را بپذیرند، این مانند یک شکست به نظر می آید. اما برای کسانی که کمی بیشتر می دانند، این یک موفقیت فوق العاده بود. اسپیس ایکس دو تا سه موشک دیگر آماده پرواز دارد.
اسپیس ایکس کارها را متفاوت انجام می دهد. روند آن سریع تر، اما در عین حال آشفته تر است. خوشبختانه آنها می توانند شکست را بپذیرند. آنها می توانند ۱۰ مرحله اول پیشران سوپر هوی را در طول زمانی که ناسا یک موشک سامانه پرتاب فضایی را می سازد، بسازند. اگر پنج مورد اول شکست بخورند، پنج مورد بعدی موفق می شوند، کدام نتیجه بهتر است؟
با نگاهی به آینده، با پرتاب های بعدی، این نوع صدمه به سکوی پرتاب نباید چندان مشکل ساز باشد. چونکه که ماسک از آن زمان فاش کرده که اسپیس ایکس سه ماه پیش آغاز به ساخت یک صفحه فولادی عظیم خنک شده با آب قرار گرفتن زیر پایه پرتاب کرده است.
این صفحه برای نخستین پرواز آماده نبود، و اسپیس ایکس امیدوار بود که بتن زیر سکوی استاربیس با یک پرتاب سالم بماند. با این وجود، ثابت شد که اینطور نیست. تصور این که این سکو باردیگر در یک جدول زمانی ۱۲ ماهه قابل استفاده باشد دشوار است.
آیا مشکلات دیگری وجود دارد؟
برای شروع، داده های زیادی برای مرور وجود دارد.
یکی از مواردی که مهندسان اسپیس ایکس باید به آن بپردازند اینست که چرا شش موتور از ۳۳ موتور در پایه موشک استارشیپ خاموش شده یا شعله ور شده اند.
همچنین، چرا دو بخش این وسیله نقلیه یعنی پیشران و فضاپیما در زمانی که باید از هم جدا نشدند؟
چرا استارشیپ کاهش ارتفاع داد؟
ماسک و اسپیس ایکس علاوه بر پاسخ به این سوالات و موارد دیگر، باید منتظر نتیجه تحقیقات اداره هوانوردی فدرال(FAA) باشند که مجوز پرتاب موشک در ایالات متحده را صادر می کند.
در مجموع، دومین استارشیپ حدودا آماده پرواز است و ماسک فکر می کند ۸۰ درصد احتمال دارد که یکی از این وسایل نقلیه تا آخر سال به مدار برسد.
با این وجود قبل از این که این اتفاق بیفتد چند مانع وجود دارد که باید برطرف شود.
پس از موفقیت آزمایش پرواز مداری چه اتفاقی می افتد؟
نخستین آزمایش پرواز مداری حدودا چهار سال بعد از نخستین رونمایی استارشیپ انجام شد.
هدف آن این بود که پیشران سوپرهوی بعد از پرتاب از استارشیپ جدا شود و در خلیج مکزیک فرود آید.
اگر این جدایی مطابق برنامه رخ می داد، استارشیپ، که دارای شش موتور بود، باید تا ارتفاع نزدیک به ۱۵۰ مایلی به مسیر خود ادامه می داد و یک دایره در نزدیکی زمین را تکمیل می کرد و حدود ۹۰ دقیقه بعد از پرتاب در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی به آب می افتاد.
اسپیس ایکس پیش از این پنج پرواز آزمایشی کوتاه با فضاپیمای مرحله بالایی بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ انجام داده بود اما هیچگاه پیشران و فضاپیما را با هم آزمایش نکرده بود.
پنجمین تلاش استارشیپ موفقیت آمیز بود در حالیکه چهار مورد اول منجر به انفجار یا سقوط شد.
در ماه فوریه، شرکت ماسک آزمایش احتراق ثابت پیشران سوپرهوی را انجام داد و ۳۱ موتور از ۳۳ موتور آنرا در حالیکه به یک پلت فرم متصل بود، مشتعل کرد.
با نگاهی به این آزمایش های قبلی، امکان دارد چند تلاش ناموفق دیگر قبل از این که کل فضاپیما و سیستم پرتاب آن نخستین پرواز مداری خویش را انجام دهند، وجود داشته باشد.
اما هنگامی که این کار صورت گیرد، مجموعه ای از آزمایشات بعدی باید دنبال شود تا اسپیس ایکس اطمینان حاص کند که قدرتمندترین موشک جهان برای سوار شدن انسان ها ایمن است.
البته باید گفت این پروازها ارزان نخواهد بود. ماسک پیش از این کل هزینه ی توسعهی پروژه استارشیپ را بین دو تا ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده بود. او بعدها این مبلغ را به نزدیک به دو یا سه میلیارد تغییر داد.
چه زمانی انسان ها سوار بر استارشیپ پرواز خواهند کرد؟
تنها زمانی که مهندسان اسپیس ایکس و اداره هوانوردی فدرال مطمئن شوند که استارشیپ قابل اعتماد است، مردم قادر خواهند بود سوار بر این موشک پرواز کنند.
اگر سایر بخش های این کمپین آزمایشی خوب پیش برود، انسان ها امکان دارد برای نخستین بار طی چند سال آینده سوار بر فضاپیمای استارشیپ به فضا پرواز کنند.
نخستین مأموریت هم اکنون برنامه ریزی شده است و مقرر است توسط تاجر میلیاردر آمریکایی جارد آیزاکمن(Jared Isaacman) فرماندهی شود. او پیش از این با کپسول دراگون اسپیس ایکس به فضا پرواز کرده است.
به دنبال آن نخستین پرواز به دور ماه توسط یوساکو مائزاوا(Yusaku Maezawa) میلیاردر ژاپنی رهبری خواهد شد. او هشت هنرمند را بعنوان بخشی از پروژه ماه عزیز (DearMoon) با خود خواهد برد.
تاریخ پرتاب این دو مأموریت خصوصی هنوز اعلام نشده است.
اما آنها و سایر پروازهای آینده استارشیپ، حالا که این وسیله نقلیه عظیم از زمین بلند شده، کمی به تحقق یافتن نزدیک تر شده اند.
ناسا همینطور می خواهد از نسخه ای از استارشیپ برای فرود فضانوردان خود بر روی سطح ماه استفاده نماید که هم اکنون برای سال ۲۰۲۵ بعنوان بخشی از مأموریت آرتمیس ۳ برنامه ریزی شده است و طی آن مقرر است نخستین زن و نخستین فرد رنگین پوست بر ماه گام بردارند.
چه زمانی باید منتظر مأموریت سفر به مریخ باشیم؟
هدف نهایی اسپیس ایکس و ایلان ماسک سفر به مریخ است که شامل قرار دادن یک استارشیپ در مدار و سپس سوخت رسانی به آن با یک استارشیپ دیگر است تا بتواند به سفر خود به سیاره سرخ یا فراتر از آن ادامه دهد.
به قول ماسک، هدف نهایی ایجاد پایگاه هایی در ماه و مریخ و قرار دادن انسان ها در راه تمدنی چند سیاره ای است.
استارشیپ می تواند تا ۱۰۰ نفر را در سفری ۲۵۰ برابر دورتر از مسافت زمین تا ماه طی ۹ ماه به سیاره سرخ ببرد.
ماسک و اسپیس ایکس در رابطه با ی خیلی از جزئیات در ارتباط با استارشیپ، همچون تصاویری از شکل ظاهری فضای داخلی، صحبت نکرده اند، اما این مرد ۵۱ ساله پیش از این گفته بود که به دنبال نصب حدود ۴۰ کابین در جلوی مرحله بالایی است.
رئیس تسلا، اسپیس ایکس و توییتر افزود: ظرفیت هر کابین در حالت شلوغ، پنج یا شش نفر است. اما من فکر می کنم که در هر کابین دو یا سه نفر حضور داشته باشند و ازاین رو حدود ۱۰۰ نفر در هر پرواز به مریخ می روند.
ماسک امیدوار بود ظرف چند سال آینده به مریخ برود، اما منطقی است که در نظر داشته باشیم هر ماموریتی در مریخ با حضور انسان ها احیانا در انتها این دهه یا در اوایل دهه ۲۰۳۰ صورت می گیرد.
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب