آمار بازدیدکنندگان ChatGPT برای نخستین بار ریزش کرد!
گروه هوش مصنوعی: تعداد افرادی که از وب سایت ChatGPT بازدید می کنند، طی ماه ژوئن تا حدود 10 درصد در سرتاسر جهان کم شد.
به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از واشنگتن پست، تعداد افرادی که از وب سایت چت بات هوش مصنوعی ChatGPT بازدید می کنند و برنامه آنرا دانلود می کنند، برای نخستین بار از زمان راه اندازی آن کم شده است. این آمار، کاهش علاقه مصرف کنندگان را نسبت به چت بات های هوش مصنوعی و تولیدکننده های تصویر نشان میدهد.
گزارش شرکت داده اینترنتی «سیمیلار وب»(Similarweb) نشان میدهد که ترافیک تلفن همراه و دسک تاپ به وب سایت ChatGPT طی ماه ژوئن نسبت به ماه قبل، در سرتاسر جهان ۹.۷ درصد کم شده است. داده های شرکت نرم افزاری «سنسور تاور»(Sensor Tower) نشان می دهند دانلود اپلیکیشن آیفون این ربات، از زمان اوج گیری در اوایل ژوئن بطور پیوسته کم شده است.
چت بات ChatGPT که توسط شرکت هوش مصنوعی «OpenAI» توسعه یافته است، اواخر سال قبل موج علاقه را برانگیخت و شرکت های بزرگ فناوری را به رقابت برای ارائه چت بات های رقیب تشویق کرد. کدنویسان کامپیوتر، کارمندان اداری و دانشجویان از ChatGPT برای سرعت بخشیدن به کار خود و پرسیدن سوالاتی در مورد موضوعات مختلف بهره برده اند.
در سیلیکون ولی و فراتر از آن، چت بات ها مولفه اصلی گفت وگوها بوده اند. تعدادی از شرکتها حتی کپی رایترها را اخراج کردند و ChatGPT را بجای آنها به کار گرفتند. با این وجود، کاهش استفاده از ChatGPT نشان میدهد که محدودیت های این فناوری رو به افزایش گذاشته اند و حداقل تعدادی از تبلیغات پیرامون چت بات ها بیش از حد هستند.
«ساچین دو دوگال»(Sachin Dev Duggal) مدیر اجرائی استارت آپ «بیلدر. ای آی»(Builder.ai) که از هوش مصنوعی برای کمک کردن به مردم در ساخت اپلیکیشن های تلفن همراه استفاده می نماید، اظهار داشت: لحظه ای را داشتیم که گفتیم «اوه خدای من! عالی است». سپس، وقتی مردم با یک چت بات روبه رو شدند که اطلاعات نادرستی می سازد، متوجه شدند که این فناوری آن گونه که در ابتدا فکر می کردند، سودمند نیست.
سخنگوی OpenAI از اظهار نظر خودداری کرد.
گزارش مفسرین شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی «یوبی اس»(UBS) نشان میدهد که ChatGPT در دو ماه اول به ۱۰۰ میلیون کاربر ماهانه رسید. توانایی چت بات برای داشتن گفت وگوهای پیچیده، نوشتن شعر و قبولی در آزمون های حرفه ای، کاربران عادی و کارشناسان هوش مصنوعی را تحت تاثیر قرار داد. کارشناسان فناوری، آنرا سریع ترین برنامه مخصوص مصرف کننده در تاریخ نامیدند و توسعه سریع آن موجب ایجاد یک رقابت تنگاتنگ در بین غول های فناوری بزرگ برای بیرون راندن محصولات رقیب شد.
مدیران «گوگل» و «مایکروسافت» از هوش مصنوعی به عنوان انقلاب بعدی در محاسبات یاد کرده اند که نحوه تعامل مردم با دنیای دیجیتال را کاملا تغییر خواهد داد. شرکت های بزرگ فناوری و استارت آپ ها، میلیاردها دلار در این فناوری سرمایه گذاری می کنند و شرکتها کل کسب وکار خودرا حول محور هوش مصنوعی تغییر جهت می دهند. تنظیم کننده ها در سرتاسر جهان، برای درک این فناوری و تصویب قوانین تلاش می کنند تا اطمینان حاصل شود که برای لطمه رساندن به مردم مورد استفاده قرار نمی گیرد.
با این وجود، مشکلات مربوط به چت بات های مولد مانند ChatGPT در طول چند ماه گذشته آشکار شده اند. این چت بات ها بطور معمول اطلاعات نادرست می سازند و آنها را درست جلوه می دهند. این مشکلی است که گوگل، OpenAI، مایکروسافت و سایر رهبران هوش مصنوعی هنوز چاره ای برای آن پیدا نکرده اند. تعدادی از کاربران شکایت کرده اند که پاسخ های ChatGPT به مرور زمان بدتر شده اند؛ خصوصاً وقتی نوبت به تولید کد کامپیوتری می رسد.
خیلی از شرکتها نیز کارمندان خودرا از به کار بردن ChatGPT در محل کار منع کرده اند برای اینکه نگران هستند که قرار دادن اطلاعات حساس شرکت در چت بات، به فاش شدن داده ها منجر شود.
اجرای چت بات های هوش مصنوعی، به مقدار زیادی قدرت پردازش کامپیوتری گرانقیمت نیاز دارد و تحلیل گران معتقدند کاهش کیفیت بدین سبب است که OpenAI اهتمام دارد تا هزینه اجرای چت بات را کم کند. پایان سال تحصیلی در آمریکا و اروپا نیز ممکنست موجب کاهش استفاده از ChatGPT شده باشد برای اینکه دانش آموزان و دانشجویانی که از آن برای نوشتن مقاله استفاده می کردند، به تعطیلات تابستانی رفته اند.
برخی دیگر معتقدند که نگرانی ها پیرامون مقررات جدید در اتحادیه اروپا سبب شده است که OpenAI و سایر شرکت های هوش مصنوعی، توانایی چت بات های خودرا رد کنند تا با سیاستمدارانی که نگران استفاده از ربات ها برای انتشار اطلاعات نادرست، نفوذ جانبداری به محصولات فناوری و تأثیرگذاری بر مشاغل واقعی افراد هستند، برخورد نداشته باشند.
«سارا هندلیان بولر»(Sarah Hindlian-Bowler)، تحلیلگر شرکت خدمات مالی و بانکداری استرالیایی «مککواری»(Macquarie) در یادداشتی خطاب به مشتریان نوشت: اگر همچنان شاهد افزایش تولید در عرصه «من نمی توانم به این پرسش پاسخ دهم برای اینکه من یک چت بات هستم» باشیم، نگرانی های بیشتری را در مورد این مساله خواهیم داشت که مقررات، قدرت را از ChatGPT بگیرند.
منبع: iagrp.ir
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب