ناوگان دریایی کم کربن ایرباس
به گزارش گروه هوش مصنوعی، شرکت «ایرباس» می خواهد ناوگان جدید اقیانوسی خود با تولید اندک کربن را راه اندازی کند.
به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ذکر نام شرکت ایرباس معمولا تصویر کشتی ها در دریا را به ذهن متبادر نمی کند، اما این غول هوافضا اعلام نموده است که می خواهد از سال ۲۰۲۶ ناوگان دریایی خویش را که محموله های این شرکت را در سرتاسر اقیانوس ها حمل می کنند، با کشتی هایی سبزتر و کارآمدتر جایگزین کند.
در یک اقتصاد جهانی برای به دست آوردن سطوح مناسبی از کارایی، شرکت ها باید امکانات خویش را در سرتاسر قاره ها و کل جهان گسترش دهند.
شرکت ایرباس هم بنا بر این ناوگان دریایی مخصوص خویش را متشکل از سه کشتی اجاره ای دارد که قطعات هواپیماهای آنرا در سرتاسر اقیانوس اطلس از فرانسه به خط مونتاژ نهایی این شرکت در آمریکا می برند.
با توجه به این که انتظار می رود تولید هواپیمای A۳۲۰ تا سال ۲۰۲۶ به ۷۵ فروند در ماه افزایش یابد، این میزان تولید، ردپای کربن سنگینی را به همراه دارد و برای مقابله با این موضوع، ایرباس به شرکت کشتی سازی لوئیس دریفوس آرماتورز دستور ساخت سه کشتی کم آلاینده جدید را داده است که ایرباس آنها را اجاره خواهد کرد، اما شرکت لوئیس دریفوس آرماتورز دارای مالکیت و حق بهره برداری از آن خواهد بود.
این کشتی های جدید دارای شش محرک فلتنر(Flettner) هستند که سیلندرهای عمودی و بزرگی هستند که مانند ایرفویل عمل می کنند و از باد برای ایجاد نیروی رانش برای به حرکت درآوردن کشتی استفاده می نمایند.
علاوه بر این، این کشتی ها دارای دو موتور دوگانه سوز هستند که هم با گازوئیل دریایی و هم ای-متانول کار می کنند.
ای-متانول(e-methanol) از ترکیب هیدروژن سبز و کربن دی اکسید محبوس شده تولید می شود. این فرایند دارای پتانسیل کاهش انتشار کربن دی اکسید در جو است.
در این کشتی های جدید همینطور از نرم افزار مسیریابی برای ترسیم موثرترین مسیری که بیشترین بهره را از بادها و جریان های غالب می برد، استفاده خواهد شد.
هر کشتی قادر به حمل ۷۰ کانتینر ۱۲ متری و ۶ مجموعه از قطعات هواپیمای تک راهرو است.
به قول ایرباس، این تکنولوژی جدید تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربن این ناوگان را از ۶۸ هزار تن به ۳۳ هزار تن می کاهد.
نیکلاس کرتین، رئیس بخش پایداری و محیط زیست شرکت ایرباس اظهار داشت: نوسازی ناوگان دریایی ما یک گام بزرگ رو به جلو در کاهش اثرات زیست محیطی ماست.
وی ادامه داد: جدید ترین نسل از کشتی های پیشنهاد شده توسط لوئیس دریفوس آرماتورز نسبت به پیشینیان خود در مصرف سوخت کارآمدتر هستند و از فناوری های پیشرفته مانند نیروی محرکه با کمک باد استفاده می نمایند. این نشان دهنده عزم ما برای رهبری کردن مسیر در کربن زدایی از بخش خود با نوآوری نه تنها در هوانوردی، بلکه در تمام عملیات صنعتی ماست.
منبع: گروه هوش مصنوعی
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب