رونمایی از نخستین وانت هیدروژنی 1000 اسب بخاری جهان

رونمایی از نخستین وانت هیدروژنی 1000 اسب بخاری جهان

گروه هوش مصنوعی: یک وانت غول پیکر با توان بیش 1000 اسب بخار نخستین در نوع خود در جهان است که از هیدروژن نیرو می گیرد.


به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، یک وانت عظیم الجثه موسوم به «ژوراسیک اتک»(Jurassic Attack) دارای یک موتور ۸.۴ لیتری شورلت با سرسیلندر دارت پرو۲ و میل لنگ کوتاه Big M ۵۴۰ است.
در صورتیکه تغییرات جهانی به سمت فناوری های حامی محیط زیست و مهار انتشار گازهای گلخانه ای پیش می رود، یک مدعی اعجاب انگیز به صفوف انقلاب سبز پیوسته است. در اقدامی پیش بینی نشده، شرکت تیم تراتل مانستر(Team Throttle Monster) نخستین وانت های هیولایی هیدروژنی جهان را معرفی نمود.
ژوراسیک اتک با توان بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار که با تم دایناسورها مزین شده است، به عنوان یکی از خارق العاده ترین وانت های غول پیکر از نظر دیوانه وار بودن و مسئولیت زیست محیطی بشمار می رود.
این خودرو در رویداد انجمن بازار تجهیزات تخصصی(SEMA) در لاس وگاس به معرض نمایش گذاشته شد و در کانون توجه قرار گرفت و کنجکاوی خیلی از تماشاگران را برانگیخت.
این پروژه امکان استفاده از هیدروژن را به عنوان سوخت در موتورهای احتراق داخلی بزرگ(ICE) فراهم می آورد. تنها تعداد معدودی از خودروسازان اصلی مانند تویوتا درحال بررسی این فناوری با آلایندگی صفر هستند.
یک پروژه مشتاقانه
مغز متفکر این پروژه شرکت متخصص هیدروژن «آرینگتون هیدروژن»(Arrington Hydrogen) است. به نظر می آید، مدیر عامل این شرکت، مایک کوپلند(Mike Copeland)، بدنبال انجام یک آزمایش بزرگ و جسورانه برای پیشبرد توسعه موتورهای احتراق داخلی بزرگ هیدروژنی در شرکت خود بوده است. آنها می خواستند با نوعی وسیله نقلیه که قبل از این هیچ گاه در این برای استفاده نشده بود این کار را انجام دهند.
شرکت آرینگتون هیدروژن با بهره بردن از آموخته های پروژه های هیدروژنی قبلی، موتوری را مهندسی کرد که به اندازه کافی قوی بود تا این وانت را به حرکت درآورد. دستیابی به قدرت مورد نیاز مستلزم اجرای چندین اصلاح بود که شرکت را بر آن داشت تا برای بهبودهای لازم از بخش بعد از فروش حمایت کند.
طی چند سال اخیر، آرینگتون تبدیل های هیدروژن متنوعی انجام داده است. یک مثال قابل توجه نصب یک موتور ۵.۰ لیتری در فورد فالکون اسپرینت ۱۹۶۴ است. علاوه بر این، آرینگتون با موفقیت یک GM ۶.۲ لیتری V۸ را برای کار بر روی هیدروژن تبدیل کرد.
بطور سنتی، هیدروژن به فناوری سلول سوختی محدود می شود، فرآیندی که در آن هیدروژن به برق تبدیل می شود و سپس در باتری ها ذخیره می شود. این باتری ها به نوبه خود موتورهای واقع در هر چرخ را به حرکت در می آورند.
پیشرفته در فناوری
مسئولیت ساخت موتور برای این پروژه بر عهده شرکت «دارت مشینری»(Dart Machinery) بود. نتیجه کار یک موتور ۸.۴ لیتری شورلت با سرسیلندر دارت پرو۲ و میل لنگ کوتاه Big M ۵۴۰ شد که ترکیبی قدرتمند است و برای یک وانت با این مشخصات مناسب می باشد. با این وجود، ژوراسیک اتک به سبب سیستم احتراق هیدروژنی خود متمایز بشمار می رود و شبیه به موتورهای احتراقی سنتی عمل می کند تا تنظیمات سلول سوختی که در خودروهایی مانند تویوتا میرای دیده می شود.
با درک این که یک سیستم استاندارد برای تحویل سوخت کافی نیست، مهندسان در جای دیگری بدنبال کمک بودند. فینیا(Phinia) که یک شرکت فرعی زیرمجموعه شرکت بورگ وارنر(Borg-Warner) است، وظیفه توسعه انژکتورهای تخصصی هیدروژن M۳.۵ PFI H۲ را برای این خودرو بر عهده گرفت و جریان بدون نشتی سوخت را به موتور قدرتمند تضمین نمود. تاد اندرسون(Todd Anderson)، مدیر ارشد فناوری و معاون رییس فینیا، از مشاهده استفاده از فناوری این شرکت در یک موتور مسابقه ای با عملکرد بالا ابراز خرسندی کرد.
پیشرفت های دیگر شامل ترکیب حلقه های پیستون Total Seal AP بود که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهینه سازی قدرت طراحی شده بودند. مشارکت قابل توجه برندهای بزرگ مانند ادلبروک(Edelbrock) و هالتک(Haltech)، تلاش مشترک در ساخت این وسیله نقلیه خارق العاده را بهبود بخشید.
سال ها تحقیق و توسعه اختصاصی جهت استفاده از هیدروژن در موتورهای احتراق داخلی بزرگ سرمایه گذاری شده که نشان دهنده مجموعه ای است که نه فقط یک راه عملی برای دارندگان وسایل نقلیه موجود فراهم می آورد بلکه تحقیق و توسعه مداوم را برای کاربردهایی فراتر از صنعت خودرو تسهیل می کند.




منبع:

1402/09/18
17:18:43
5.0 / 5
415
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
گروه هوش مصنوعی
iagrp.ir - مالکیت معنوی سایت گروه هوش مصنوعی متعلق به مالکین آن می باشد