ستاد علوم شناختی اعلام كرد؛
پشتیبانی از پروژه های مبتنی بر مهارت های شناختی مقابل کرونا
گروه هوش مصنوعی: ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی از پروژه های که به شناخت مهارتهای شناختی در امتداد مبارزه با کرونا است حمایت می کند.
به گزارش گروه هوش مصنوعی به نقل از معاونت علمی و فناوری، ویروس کرونا لطمه های جدی و پیش بینی نشده ای به سلامت میلیونها انسان وارد کرد و علاوه بر مرگ و میر، زمینه ساز لطمه های روانی نیز شد.
پژوهش ها نشان میدهد شیوع بیماری کرونا بر مهارت های شناختی افرادی که به ویروس کووید۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته اند، موثر بوده است.
مطالعه ها نشان داد که نقص شناختی در افرادی که علایم تنفسی شدیدتری دارند و در افرادی که تست مثبت آنها تأیید شده است بدتر است. پژوهشگران تجزیه و تحلیل خودرا برای در نظر گرفتن تفاوت ها برمبنای سن، جنس، تحصیلات یا سایر متغیرهای جمعیت شناختی و اجتماعی یا اقتصادی تنظیم کردند.
نزدیک به ۱۸۵ میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری کووید ۱۹ بهبود یافته اند. گزارش علایم شناختی نشان دهنده ایجاد لطمه های شناختی به این افراد است.
همچنین ناشناخته بودن این بیماری، مشخص نبودن زمان اختتام آن و لطمه های ناشی از قرنطینه، زمینه ساز مشکلات و لطمه های شناختی، عارضه های فکری و خیلی از مشکلات روحی و روانی می شود. در مدت شیوع این ویروس، پژوهش های مختلفی درباره نتایج شناختی آن در جامعه انجام شد و از جنبه های مختلف بررسی شده است.
با نگاهی دقیق به وضعیت فعلی مشخص می شود که باید شیوع دو بیماری همه گیر را در مورد کرونا در نظر گرفت. یکی همه گیری بیماری جسمی و دیگری همه گیری ترس از این بیماری که ناشی از پاسخی ترسناک به شرایطی نامعلوم است.
سوگیری شناختی یک اشتباه سیستماتیک در قضاوت و تصمیم گیری که ممکنست در نتیجه محدودیت های شناختی، عوامل انگیزشی یا سازگاری با محیط های طبیعی رخ دهد.
باید در نظر داشت که علاوه بر افرادی که در معرض خطر شدید مبتلاشدن به این بیماری قرار دارند افراد مسن و کسانی که دارای بیماریهای قبلی همچون بیماریهای مزمن تنفسی، بیماریهای قلبی عروقی و دیابت هستند سایر افراد نیز گرفتار این بیماری می شوند.
سوگیری های شناختی منفی ناشی ترس از شیوع ویروس کرونا پیشگویی های نادرست و فاجعه آمیز، نگرش منفی، تعمیم بیش از اندازه، تفکر دوگانه، شخصی سازی، سرزنش، مقایسه های ناعادلانه، پشیمانی افزایش اما و اگرها، استدلال احساسی، نادیده گرفتن شواهد علمی و... است. اما این سوگیری ها می تواند به سوگیری های دیگری چون خوش بینی، تعصب عادی، باورهای آخرالزمانی، فرضیه جهان عادلانه، پذیرش نقش قربانی و فرار از مسئولیت ها منجر شود.
تلاش برای کاهش عارضه های شناختی ناشی از کرونا
نخستین قدم ایجاد یک ذهنیت انتقادی برای تشخیص اخبار جعلی است و باید زمان مناسبی را برای به روز رسانی اطلاعات انتشار یافته توسط منابع معتبر اختصاص دهند. گام دوم این است که یک رویکرد مداخله ای مثبت را در کنترل خود به وجود آورده و روش های علمی و دارویی را برای کنترل لطمه های شناختی مورد استفاده قرار دهیم.
در همین راستا عوامل استرس زا که موجب بروز اختلالات شناختی در زمینه های مختلف یعنی توجه، یادگیری و حافظه و حوزه های اجرائی مانند تصمیم گیری و حل مسئله می شود، مورد توجه فعالان حوزه علوم شناختی قرارگرفت.
درمان توانبخشی شناختی یک مداخله مفید در ارتقای مهارت های شناختی است. این روش تلاش می کند عملکردهای شناختی را ارتقا بدهد.
این روش درمانی با هدف کاهش اختلالات عملکردی مغز یا کاهش تأثیر ناتوان کننده آن اختلالات انجام شده است و بعنوان روشی مؤثر برای کاهش سوگیری های شناختی و افزایش ظرفیت افراد برای پردازش و تفسیر اطلاعات ثابت شده است. این درمان به مدیریت استرس، مداخلات مدیریت استرس شناختی-رفتاری توجه دارد. عملکردهای شناختی در افراد سالم نیز می تواند بهبود یابد و این شامل جمعیت زیادی است که ممکنست در معرض خطر کرونا قرار دارند.
ارتقای توانمندی های شناختی در ایران
در ایران نیز با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گام های متنوع و مختلفی برای ارتقای مهارت های شناختی در اقشار مختلف جامعه و با هدف ایستادگی در مقابل لطمه های شناختی و روانی کرونا برنامه ریزی و انجام شده است.
از جمله این برنامه ها می توان به برنامه آموزش در مدارس برای پرورش شناختی و نیز روش های اجرائی طرح ها برای افزایش مهارت های شناختی کودکان و نوجوانان دانشجویان و معلمان به حوزه پرورش کودک اشاره نمود.
همچنین پشتیبانی از پژوهش های کاربردی در زمینه دانش و روش های رفتاری که منجر به کاهش لطمه های شناختی کرونا می شود از دیگر برنامه های حمایتی ستاد در این راستا است.
برگزاری چالشی نوآورانه و فناورانه برای کمک سازمان ها در وضعیت کرونا یکی دیگر از گام ها در راه کاهش لطمه های کرونا بود. در قالب رقابتی نوآورانه برای شناخت و تحلیل گفتمان و رفتار جامعه ایرانی در بحران کرونا فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری علوم و فناوری های شناختی همچون متخصصان علوم اجتماعی، روان شناسی، اقتصاد و سایر بخش ها در قالب تیم های دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان، موسسات فعال و تیم های تخصصی در شناسایی و حل این چالش ها نقش آفرینی کردند.
منبع: گروه هوش مصنوعی
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب